reacties

De 5 beste oefeningen voor je obliques

oblique oefeningenHet nummer één fitness doel is voor de meeste mannen een sterke, goed gevormde buik. En met een reden. De gewilde sixpack is de kers op de taart van een gespierd lichaam. Iedereen wil er goed uitzien op het strand of in de slaapkamer, en een robuuste core vergroot je kracht, verbeterd je postuur en helpt blessures voorkomen. Daarom krijg je van ons de beste oefeningen voor de schuine buikspieren, ook wel de obliques genoemd.

Er zijn veel soorten buikspier oefeningen maar de meeste focussen zich op de sixpack en de obliques worden vaak vergeten. Dit zijn de schuine buikspieren die aan beide kanten van je maag zitten. Als ze in topconditie zijn geven ze je een gestroomlijnde en mooi gevormde look die vrouwen laten staren als je langs het zwembad loopt.

Schuine buikspieren of obliques

De schuine buikspieren bestaan uit twee verschillende spieren, de externe en de interne obliques. De externe obliques zijn groter en werken met andere buikspieren samen om je borstkas omlaag te trekken (zodat je normaal kan lopen etc.).
De interne obliques zijn kleiner en liggen onder de externe obliques. Deze spieren werken vooral bij je ademhaling.

De 5 beste oblique oefeningen

side_bends#1 Side bends
Pak twee dumbbells en houd ze aan beide kanten van je lichaam. Leun naar link en je voelt een goede stretch, laat het gewicht als je kan tot de knieën zakken. Span de zijkant van je buik aan en ga terug naar een rechte positie. Daarna doe je rechts. Let op dat je je obliques het werk laat doen, de spieren dragen de dumbbell, je armen houden het alleen vast.

saxon-side-bend-obliques#2 Saxon side bends
Arthur Saxon was een Duitste strongman en circusartiest. Sommige van zijn records zijn tot op de dag van vandaag niet verbroken. Deze moeilijkere versie van de side bends doe je met wederom twee dumbbells maar nu houdt je ze boven je hoofd.
Je wilt deze oefening niet gelijk te zwaar doen! Zet je ego even in de kast want deze oefening is ZWAAR. Houd de dumbbells boven je hoofd en leun naar links en rechts net als bij de side bends. Twintig van deze en je obliques schreeuwen om genade.

russian twist#3 Russian twists
Het klinkt als een dansmove uit de koude oorlog maar het is een zware obliques oefening. Ga liggen en buig je knieën alsof je een sit-up gaat doen. Hou je voeten plat op de grond en breng je bovenlichaam tot 45 graden omhoog. Let op dat je ruggegraat recht blijft. Steek je armen naar voren en sluit je handen in elkaar. Beweeg ze nu langzaam naar links en weer terug, en vervolgens naar rechts en weer terug.

Het belangrijke van deze oefening is de constante beweging. Op een decline bench is deze oefening ook goed te doen. Vind je hem niet zwaar genoeg dan kan je gewichten vasthouden.

barbell-twist#4 Staande barbell twist (full contact twists)
Deze oefening is favoriet bij boxers en andere vechtsporters. Pak een olympische barbell (=stang) en zet hem met een kant stevig in de hoek van twee muren. Aan de andere kant van de stang hang je wat gewicht. Je pakt het gewicht aan de buitenkant en gaat rechtop staan, de barbell met het gewicht houdt je op 45 graden voor je. Let op dat je rug en armen recht zijn en laat langzaam de stand naar een kant zakken. Span je buikspieren aan om de barbell terug naar voren te krijgen en herhaal het aan de andere kant.

suitcase-deadlifts#5 Suitcase deadlift
Deze oefening bouwt spieren op je hele lichaam op en traint ook je grip, buiten de obliques natuurlijk. Pak een barbell of dumbbell en sta er naast. Zak naar beneden met een rechte rug en houdt je borst hoog. Span je hele core aan en sta op met het gewicht alsof je een koffer oppakt. Maak een aantal reps aan de ene kant, neem een korte pauze (die ga je nodig hebben) en doe hetzelfde dan aan de andere kant.

King Leonidas